Terharu dan sedih bila melihat adik-adik pekerja 1Malaysia ini berbuka di kaki lima di depan pintu masuk kedai 1Malaysia.


Terharu dan sedih bila melihat adik-adik pekerja 1Malaysia ini berbuka di kaki lima di depan pintu masuk kedai 1Malaysia.

Ini bukan kali pertama saya melihat mereka seperti ini. Cuma kali ini saya terpanggil untuk kita sama-sama viralkan agar pihak kedai 1Malaysia lebih prihatin.

Saya mendekati mereka dan bertanya.

"Kenapa makan di sini? Pihak majikan tak sediakan ruang untuk rehat, makan atau minum ke walaupun ruang kecil?"

Jawapan mereka, tidak. Malah saya juga dimaklumkan bahawa kedai 1Malaysia di seluruh negara adalah sama dan tiada kemudahan tersebut. Alasannya, majikan ada restoran berdekatan.

Kasihan, jawapan yang tak masuk akal langsung. Come onlah, ini pekerja Malaysia, bukannya pekerja warga asing. Sedangkan peraturan membawa masuk pekerja asing salah satunya ialah menyediakan tempat penginapan dan keselesaan untuk pekerja tersebut. Jadi, kenapa pekerja ini tidak boleh mendapat keistimewaan yang sama?

Kes ini berlaku di kedai 1Malaysia, Mantin, Nilai. Bayangkan di sana juga ramai student-student luar yang lalu lalang untuk makan KFC bersebelahan 1Malaysia. Sudah pasti banyak soalan-soalan negatif bermain di minda mereka.

Saya merayu kepada pihak majikan dan badan-badan yang terlibat untuk bertindak dan memperbaiki kelemahan ini. - Angel Fara Abu Bakar | PIXEL MEDIA







Tag : semasa


0 Komentar untuk "Terharu dan sedih bila melihat adik-adik pekerja 1Malaysia ini berbuka di kaki lima di depan pintu masuk kedai 1Malaysia. "

Back To Top